Även om det har varit tyst här i bloggen så har arbetet med min elbilskonvertering gått stadigt framåt. I skrivande stund är nästan hela motorutrymmet tomt, bensintanken urplockad och avgassystemet bortmonterat. Det är inte så relevant för konverteringen, men jag ska passa på och gå igenom hela bilen ordentligt och laga all rost som finns.
Det här är det värsta rosthålet, vid vänster framhjul:
Så här såg det ut när vi plockade ut bensintanken:
Där tanken tidigare satt finns det nu gott om utrymme för batterier. Huruvida de ska sitta där, eller ovanför elmotorn/växellådan, har jag inte bestämt riktigt än. Det beror på vilken typ av batterier som ska användas (om det är ett enda stort batteri eller flera mindre seriekopplade batterier). Utrymme finns det gott om även framtill:
Förbränningsmotorn, bensintanken, avgasrören m.m. ska jag sälja på Blocket. Allt som inte behövs ska bort, dessvärre även mina fina Recaro-stolar (från en Alfa-romeo -75). Men vad gör man inte för att få plats med bilbarnstolen? 😉
Et fantastisk prosjekt!
Men er det ikke problemer å få bilen godkjent slik at en kan bruke den på veien? I Norge vil det være tilnærmet umulig
Roligt att du gillar det! 🙂 För lite äldre bilar är det viktigast att man använder CE-märkt (eller motsvarande) elutrustning och att man ordnar en bra byggbeskrivning. Sen ska man kunna registrera bilen som ett ombyggt fordon och få den besiktigad och godkänd.
Tänk på viktfördelningen när du placerar ut batterierna, även det inte är någon racer så kan köregenskaperna påverkars negativt.
Vääääldigt sakta går det…
Väldigt sant, ja. Eftersom jag inte har något riktigt garage så har jag inte haft möjlighet att arbeta ordentligt med bilen här under vintern. Har dock tömt hela motorutrymmet nu, plockat bort alla skärmar och fått motor/elektronik levererat från USA.
Ja, och så har jag köpt en till Saab 96:a som jag håller på att övningsköra med.
Men så snart jag kommer igång ordentligt igen med konverteringen så kommer den här bloggen även att uppdateras. 🙂
Det roliga är att jag såg denhär bilen när den låg på blocket och tänkte ”Hmmm… en perfekt bil att basera en elbil på.” Nästa dag så var den såld och jag tänkte inte mer på det. Ett par veckor senare kollade jag på EValbum och till min förvåning så låg den där.
Vilken motor och vilken controller blir det?
Elkonvertera, fyfan säger jag bara! Jovisst, etanolkonvertering är OK, och jag hade inte stört mig så mycket om det hade varit en V4, men tvåtaktare!? Må du brinna, människa!
Tack för komplimangen! Nu är det dock en V4 som jag håller på att konvertera.
Suck… nåja, varför tjafsa över internet… hellre hade jag sett dig konvertera en Jeep.
Lycka till med projektet, men förstör inga mer Saabar 🙂
Förstör och förstör. Jag framtidssäkrar denna V4. Om inte alltför många år kommer vi knappt ha råd att köra på bensin. Då puttrar jag istället med min el-Saab.
Och oroa dig inte, jag har även en vanlig V4 och en OG 9-3 (samt snart en 99:a) som rullar på bensin (eller ja, 9-3:an är etanolkonverterad).
Ofan, V4 kanske det var… svårt och se med motorhuven borttagen
Hur går det? Bra hoppas jag. Har själv funderat på att göra samma med en sådan bil.
Det har börjat röra på sig här nu, efter att ha stått still i snart 2 år. Kommer mer info här snart.
Trevligt, lycka till! Det verkar vara en bra bil att bygga på. Den och Porsche 356.
Svara gärna på detta när det hänt något, så missat jag inte det.
Hur har det gått? Jag har själv drömt lite om att konvertera en Saab 96.
Bilen ovan är skrotad. Den var för rostig och risig. Har en annan Saab 96 som är mycket bättre och som ska konverteras. Men har inte haft möjlighet att arbeta med detta än pga småbarn och andra bilprojekt. Men det kommer, mitt elbilsprojekt är långt från dött.