Blogg

En omstart i tvåtakt

Det var ett tag sedan jag senast skrev något här. Nästan 7 år sedan.

Det blev aldrig någon elbilskonvertering för min del. Det visade sig vara alldeles för mycket rost på projektbilen. Rutten rakt igenom. Dessutom rasade taket på mitt garagetält in under vintern 2012 och tryckte in taket på den bilen likaså. Projektbilen slutade på skroten.

Jag planerade att konvertera en annan Saab 96:a, men lite andra saker kom emellan med Saabklubben och det slutade med att jag sålde av nästan alla mina Saab-bilar. Min andra 96:a såldes med elmotor och konverteringskit, så kanske det blir en elbilskonvertering så småningom ändå.

Jag gjorde en del andra saker. Upptäckte en del andra bilmärken och modeller. Fann en ny inställning och uppskattning för bilar. Det gick ett år utan en klassisk Saab hemma. Men jag kunde inte släppa tanken på en 96:a. Så jag ramlade tillbaka.

Nu äger jag en Saab 96 från 1962. En tvåtaktare som stått still i 30 år. Men som förhoppningsvis ska kunna rulla igen denna sommar. Och här tänker jag berätta mer om det.

Sakta men säkert så

Även om det har varit tyst här i bloggen så har arbetet med min elbilskonvertering gått stadigt framåt. I skrivande stund är nästan hela motorutrymmet tomt, bensintanken urplockad och avgassystemet bortmonterat. Det är inte så relevant för konverteringen, men jag ska passa på och gå igenom hela bilen ordentligt och laga all rost som finns.

Det här är det värsta rosthålet, vid vänster framhjul:

Titt-ut!

Så här såg det ut när vi plockade ut bensintanken:

Lossar bensintanken

Bensintanken ute

Där tanken tidigare satt finns det nu gott om utrymme för batterier. Huruvida de ska sitta där, eller ovanför elmotorn/växellådan, har jag inte bestämt riktigt än. Det beror på vilken typ av batterier som ska användas (om det är ett enda stort batteri eller flera mindre seriekopplade batterier). Utrymme finns det gott om även framtill:

Växellådan bortmonterad

Förbränningsmotorn, bensintanken, avgasrören m.m. ska jag sälja på Blocket. Allt som inte behövs ska bort, dessvärre även mina fina Recaro-stolar (från en Alfa-romeo -75). Men vad gör man inte för att få plats med bilbarnstolen? 😉

Inspiration till min elbilskonvertering

Även om elbilskonverteringar är rätt så ovanliga här i Sverige så är de rätt så populära på andra håll. I USA, i synnerhet på västkusten, är det väldigt vanligt med sådana här konverteringar. Det finns exempelvis färdiga konverteringskit för Bubblan.

Det är förvisso inte så vanligt med elbilskonverteringar av Saab 96, men jag känner till åtminstone 2 st som har gjort detta. Förutom Christen Johansen så har även Brandon Hollinger konverterat en Saab 96.

Jag har själv en dialog med Brandon via e-post just nu. Han har varit väldigt flitig med att dokumentera sin konvertering på t ex EV Album och Youtube. Här är ett litet klipp från ett amerikanskt nyhetsprogram om Brandons konverterade Saab 96:

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=7NbJu_Zbp20&w=640&h=390]

Det var med inspiration från detta (och flera månaders studier av andra konverteringar samt flera böcker om elbilskonverteringar) som jag bestämde mig för att konvertera en egen Saab 96 till eldrift.

För övrigt arbetar vi just nu med att byta frambromsar och koppling på min Saab. När det är färdigt ska vi börja skruva isär bilen ordentligt, så mer info och bilder om det kommer här framöver.

Så var bilen på plats

Även om det har varit tyst här ett tag så har jag arbetat hårt med att hitta ett lämpligt objekt den senaste tiden. Har jagat och ringt på allt från Saab 92 till Saab 95. Men nu, till slut, har jag hittat en bil till min elbilskonvertering.

Det blev dock ingen Saab 96 från -64. Det blev en Saab 96 från -74. En långnos istället för en kortnos. Och så här fin är den.

Bilen är hemma

Ni som kan Saab inser nog rätt så snabbt att det här inte är en vanlig -74. Framskärmarna kommer från en -68 och grillen är från en -65. Det är ett hemmabygge, men ett väldigt fint och ordentligt sådant.

Den tidigare ägaren har dokumenterat mycket av sitt arbete. Han hade även en 95:a som stod på tur. 🙂

Det finns lite att fixa innan vi kan sätta igång med konverteringen. Frambromsarna behöver bytas och kopplingen likaså. Allt är redan beställt från Veteranshopen. Bilen har väldigt lite rost, men det som finns behöver givetvis behandlas. Det blir en rejäl genomgång innan vi kör den till besiktningen.

De medföljande verkstadshandböckerna kommer bli min kvällslektyr för en tid framöver.

Kvällslektyr

Jag har likaså en dialog med ett amerikanskt företag, angående en elektrisk motor, kontroller och tillbehör. Mer information om detta följer givetvis här framöver.

Parallellt med allt detta så ska jag även ta körkort. Siktar på en intensivkurs på en vecka eller två här under sommaren. Om du har tips på bra och billiga körskolor (på landet, men inte för långt från Stockholm) så får du gärna lämna en kommentar.

En liten prolog

Välkommen till saab96.se. Det här är en hemsida som handlar om en elbilskonvertering, där en traditionell förbränningsmotor ska ersättas med en elektrisk motor i en Saab 96. Målet är att denna bil ska uppnå ca 100 km/h med en räckvidd på ca 10 mil/laddning.

Elbilskonverteringar är rätt så ovanliga i Sverige. Internationellt sett så är det här dock en rätt så stor rörelse. Det finns 1 000-tals konverterade bilar (och bussar, mopeder, motorcyklar osv) runt om i världen.

För 3 000+ exempel på elbilskonverteringar, besök gärna EV Photo Album.

Saab 1964 96

Jag ska konvertera en Saab 96 från -64. Det är en lätt och aerodynamisk bil med en enkel konstruktion. Jag har själv ingen större kunskap om bilar, faktum är faktiskt att jag inte ens har ett körkort. Men till min hjälp har jag min far, som kan allt och lite till om bilar.

Då kör vi igång. Om du vill mig något, lämna då gärna en kommentar eller skicka några rader till [email protected].